با عرض سلام خدمت بینندگان محترم وطالبین معرفت ولائی

در ادامه مطلب بخوانید

نگرشی کوتاه و در حد توان بر غربت مولا علی ع و علم لدنی و انفاس قدسی و سیر سلوک آنحضرت غریب.....

 


<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:roman; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1107304683 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} @font-face {font-family:Tahoma; panose-1:2 11 6 4 3 5 4 4 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:1627400839 -2147483648 8 0 66047 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-language:AR-SA;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-size:10.0pt; mso-ansi-font-size:10.0pt; mso-bidi-font-size:10.0pt; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-fareast-font-family:Calibri; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-bidi-font-family:Arial;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

هو المجیب

باید گفت که مولی الموحدین علی بن ابی طالب سر الله و صاحب علم لدنی را جز خدا و ائمه اطهار و اوصیاء و اولیاء الله و راسخون فی العلم کسی نشناخته است .

علی در بلندیست چون آفتاب / نپوشد یقین نور او را نقاب

بقدری در عالم تواضع نمود / که او را لقب آمده بو تراب

شده شرط طاعت ولای علی / عمل بی ولایش چو نقشی بر آب

«انصاف ورزیدن هنر گرانسنگی است که از عهده هر کسی بر نمی آید»

در روایات آمده است که روزی حضرت ختمی مرتبت صل الله علیه و آله و سلم برای نماز رهسپار مسجد بودند وقتی از کنار بیت ولایت عبور می نمودند با کنیه حضرت علی علیه السلام را ندا نمودند اطرافیان از این برخورد متعجب شدند چرا که همواره نبی اکرم صل الله علیه و آله و سلم نام آن حضرت را هنگام صدا زدن بر زبان روان می نمودند آن حضرت در پاسخ سوال متعجبین فرمودند :دلیل اینکه بنام او را صدا نکردم بخاطر این است که وضو نگرفته ام .

«براستی چرا بی وضو نام علی را بردن برای پیامبر خدا صل الله علیه و آله و سلم گران است؟»

در میان مردم مخصوصا شیعیان سخن زبانی ورد خاص و عام است «علی دارم چه غم دارم»ولی آیا مولا نیز نسبت به ما چنین برداشتی دارند ؟براستی چرا برخی از ما شیعیان از حداقل احترام گزاردن بر شخصیت و مرتبه و اعتبار نزد حق تعالی مولا علی علیه السلام غافل هستیم ؟براستی کسانی که امروز بدنبال عرفانهای وارداتی و یا التقاطی هستند از عرفان مولا بی خبرند و یا عرفان او را متناسب دنیای امروز نمی بینند و یا شاید تحمل عرفان حقیقی را نداشته و بدنبال اوهام و نفسانیت و شهوات خویش از طریق عرفان ها کذائی و اساتید تهی از افکار علوی هستند؟!

در این میان برخی از دین فروشان گوهر ناشناس برای کسب مقامات دنیوی با دزدیدن گوهر هائی از بوستان ولایت و فروختن آنها به ثمن بخث به هر ناکس از آبروی مولا هزینه نموده و بر سر و سینه مولا علی علیه السلام سنگ پرانی می کنند .

غربت و قربت مولا علی علیه السلام

آیا تابحال به این فکر نموده ایم که علی در میان ما قریب(نزدیک)است و یا غریب(ناآشناو...)در زندگی روزانه خویش چقدر علی قبله افکار و اعمال ماست .

چرا برخی در ظاهر صورت سلمان گونه دارند ولی باطنی خبیث تر از ابلیس ملعون ؟! چرا علی در میان ما غریب تر از رمال ها و فالگیر ها و برخی از نویسندگان و ... است ؟!چرا برای دریافت انوار الهی برخی به شعور های کیهانی ساخته اوهام برخی ، صورت خبط می کنند مگر آنها از علی بیشتر خدا را شناخته اند و یا از او بیشتر به ظاهر و باطن انسانها اشراف دارند ؟!براستی بهتر از علی کسی علم سیر در آفاق و سلوک نفوس را می داند ؟!

برخی هزینه نمودن از علی برای خویش را فرصتی تاریخی برای خود پنداشته وبا تشکیل فرقه های شبه عرفانی و تدارک محافل ذکر و ورد نام مبارک مولا علی علیه السلام اسباب فرار جوانان را از عرفان حقیقی بوجود می آورند . گفته اند ابن ملجم نیز هنگامی که بر فرق سر مولا شمیر زهرآگین خویش را فرود می آورد یا علی گفت حال آیا این یا علی گفتن با یا علی گفتن عرفای صادق یکی است ؟!

ای آنکه کنی علی علی کیست علی / آنرا که تو پنداشته ای نیست علی

یکروز برو بزی چو میزیست علی / آنگاه بیا به ما بگو کیست علی

نتیجه سخن اینکه بمصداق سخن حضرت رسول اعظم محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم " علیّ مع الحقّ و الحقّ مع علیّ و على لسانه و الحقّ یدور حیث ما دار علیّ علیه السّلام ؛ علی با حق است و حق با علی و بر لسان علی و حق بر محور او می چرخد" اگر براستی بدنبال حقیقت هستیم لاجرم باید بر طریقت او خبط نمائیم ، اگر دنبال عرفان حقیقی هستیم باید بوسیله او دستگیری معرفتی گردیم و اگر ...

از مولا نقل است که جهت قضای حوائج اسمائ الهی را با این عد باید خواند و آنها را اجزای جفری و عدد اوسط ابجدی نیز دانند و 21 دایره تقریبا وجود دارد که از حوصله این بحث خارج است ، اما حروف و اعداد مربوط به ان از این قرارند :

الف

ب

ج

د

ه

و

ز

1

2

3

4

5

6

7

ح

ط

ی

ک

ل

م

ن

8

9

10

11

12

13

14

س

ع

ف

ص

ق

ر

ش

15

16

17

18

19

20

21

ت

ث

خ

ذ

ض

ظ

غ

22

23

24

25

26

27

28

و حروفغ ابتنثی که به حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منسوب است :

الف

ب

ت

ث

ج

ح

خ

2

4

6

8

10

12

14

د

ذ

ر

ز

س

ش

ص

16

18

20

22

24

26

28

ض

ط

ظ

ع

غ

ف

ق

30

32

34

36

38

40

42

ک

ل

م

ن

و

ه

لا

44

46

48

50

52

54

56

ی

 

 

 

 

 

58

و این نوع نیز به حضرت علی علیه السلام منسوب است :

الف

ب

ت

ث

ج

ح

خ

1

2

3

4

5

6

7

د

ذ

ر

ز

س

ش

ص

8

9

10

20

30

40

50

ض

ط

ظ

ع

غ

ف

ق

60

70

80

90

100

200

300

ک

ل

م

ن

و

ه

ی

400

500

600

700

800

900

1000

و از این قبیل انواع دیگری نیز وجود دارد که طالبین به کتاب خواجه نصیر الدین طوسی رحمه الله علیه مراجعه فرمایند.

خواص و منافع حروف تهجی

ما بایستی بدانیم که هر حرفی از حروف خاصیتی دارند ، همانطوریکه با تلفظ در سامع اثر می گذارد در نقش و ترکیب و اداء نیز اثر دارد که ان شاء الله در مقالات آتی به خواص آنها با مدد گرفتن از ائمه اطهار علیهم السلام اجمعین و خالق منان خواهیم پرداخت که ما در اینجا یک نمونه را عرض می کنیم .

جهت رسیدن به مال بی حساب

هر کس شب جمعه (111)الف نوشته با خود دارد در نزد اکابر عزیز و محبوب گردد و دلش صاف و حوائجش بر آید و وقت نوشتن این دو اسم را (سبحان الله یا لا اله الا انت)را بخواند و هر که صبح پیش از آنکه با شخصی سخن بگوید 1000 بار (آ)گوید به مال بی حساب رسد و اگر 1000(آ)بنویسد و با خود دارد چنان باشد و حروف مقطعه اسراری دارد که فهم آن برای همگان میسور نیست و گفته اند الف شاید اشاره به اله و الله و اکبر و اعلی و امر و احد باشد و یا در کهیعص ، کاف اشاره به کن(یعنی شو)و کریم و کتاب باشد که ان شاء الله در این مورد نیز بحث خواهد شد .

الف یا قطب الحروف

پژوهشکران و محققین و استادان و علماء حروف گویند الف مقوم هر حرفست و در تمام حروف تهجی بمنزله ماده شیء در کار است بیواسطه مثل باو تا و ثا و ...و با واسطه مانند جیم و سین و...زیرا اقوام آنها بر یا و یا نیز بر الف قائم است و لذا او را قطب الحروف نامند و آنرا حرف ذات اقدس دانند و زبر و بینات آن مظهر اسم است که با نام علی مطابق می باشد و لفظ همزه با علی مطابق است زیرا ها(6)میم(90)زا(8)ها(6)جمعش 110 بعدد نام امام علی علیه السلام باشد و الف بهمزه مصدر است در لفظ و بینات آن نیز لام(30)ف(80)صد و ده استو آ؛ن بحساب بینه برابر کلمه توحید است "لا اله الا هو"پس ظاهر و باطن الف علی علیه السلام اس و صدور حروف از الفست که آن یک باشد و کلمه و کلام و کتاب تدوینی از آن تالیف شده "ففی کل حرف له آیه تدل علی انه واحد"و چنین است حال کتاب تکوینی و خلاصه مقام الف و مولا علی علیه السلام را خدا داند

الف الحروف هو الحرف جمیعها / و الفاء دائره علیه تطوف

یا حق

پنجشنبه ۸ بهمن ،۱۳۸۸ساعت ٤:٤٥ ‎ب.ظ توسط سید خلیل شاکری(شاکر)بازنویسی مطالب توسط سجاد علیپور نظرات ()